آموزش | پیشرفت | پولدار شدن

آموزش کسب مهارت در موفقیت برای پیشرفت و پولدار شدن ( موفقیت مالی | روانشناسی ثروت | کسب و کار آنلاین )

5 تمرین خودگویی سازنده برای غلبه بر عدم موفقیت!


5 تمرین خودگویی سازنده برای غلبه بر عدم موفقیت!

همه ما در لحظاتی از زندگی‌مان، شکست را تجربه می‌کنیم، اما فقط تعداد کمی از ما، از اشتباهاتمان درس عبرت می‌گیریم و از آن‌ها، برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنیم. تفاوت بین شکستی که منجر به خودشناسی می‌شود با شکستی که باعث می‌شود دیگر دست از تلاش برداریم و به‌کل، ناامید شویم، ریشه در خود گویی هایی دارد که پس از اتفاقات بد زندگی‌مان به خود می‌گوییم.
احمق! چطوری می تونی این‌قدر احمق باشی؟ این رفتار خیلی آشناست. برای بسیاری از ما، این نوع گفتگوی منفی در پاسخ به شکست‌هایمان، تبدیل به یک عادت شده است که به‌شدت غلط است. همان‌طور که هر کس با کسب موفقیت و پیشرفت در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف ازجمله: کسب‌وکار، ورزش، آموزش‌وپرورش و … آشنایی دارد؛ باید بداند، کسی که می‌خواهد توانایی و مهارتی جدید یاد بگیرد، باید تحمل بالایی در برابر شکست و عدم موفقیت داشته باشد. در واقع، کسی که می‌خواهد موفق شود، باید فراتر از ظرفیت خود تلاش کند.

روزنه امید هر شکست!
منظور ما این نیست که شکست خوردن در کارها نوعی سرگرمی است و اصلاً جای ناراحتی وجود ندارد، نه! درد و ناراحتی که پس از هر عدم موفقیت، احساس می‌کنیم، موضوعی بسیار طبیعی است، ولی ما نباید این ناراحتی و درد و رنج خود را با خود گویی ها و حرف‌های منفی و ناراحت‌کننده‌ای که در دلمان به خود می‌زنیم، افزایش دهیم و به‌نوعی شکستمان را به‌صورت اغراق‌آمیزی بزرگ جلوه دهیم. از نظر روانشناسی، این عادت بسیار بد، باعث می‌شود دست از تلاش برای کسب موفقیت برداریم و مثل انسان‌های فلج، حالت سکون اختیار کنیم. در عوض، خود گویی ها و تلقین‌های مثبت به خود، باعث می‌شود تا هر بار که شکست خوردیم، عملکرد خود را ارزیابی کنیم و دوباره شروع به حرکت کنیم و آن شکست‌ها را هرچقدر هم که دردناک باشند، به‌عنوان فرصت‌های ارزشمندی برای رشد و رسیدن به موفقیت بدانیم.
نتایج شگفت‌انگیز خود گویی و تلقین مثبت با خود، در همه زمینه‌ها، توسط محققان به اثبات رسیده است. برای مثال؛ محققان در مورد ورزشکاران رشته‌های استقامتی دریافتند که صحبت‌های انگیزشی و مثبت با خود، عملکرد دوچرخه‌سوارانی را که در اوج ناامیدی و خستگی هستند، به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. هرچند، بیشتر ما ورزشکاران رشته‌های استقامتی نیستیم، اما باید با ناامیدی، حس از دست دادن فرصت‌ها و ناتوانی برای یک شروع جدید، مقابله کنیم؛ بنابراین، صحبت کردن انگیزشی و مثبت با خودمان، می‌تواند به ما کمک کند تا پس از یک زمین خوردن سخت و دردناک، باانگیزه‌ای فوق‌العاده بیشتر از قبل، از جا بلند شده و دوباره به سمت موفقیت، شروع به حرکت کنیم.
مثال‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. طی تحقیقاتی که در مورد دانشجویان دانشگاهی انجام‌شده، محققان دریافتند دانشجوهایی که به‌صورت انگیزشی و مثبت، با خود حرف می‌زنند و به‌خوبی می‌دانند که شکست، بخشی از زندگی و یکی از تجربه‌های مشترک بین انسان‌هاست و همچنین؛ دانشجویانی که سعی می‌کنند از شکست‌های خود، تجربه کسب کرده و آن را فرصتی برای رشد و یادگیری بیشتر بدانند، نسبت به دانشجویانی که مدام خود را سرزنش کرده و دائماً شکست‌هایشان را بر سر خود می‌کوبند، سریع‌تر به اهداف موفقیت‌آمیز خود در دانشگاه دست پیدا می‌کنند؛ بنابراین تا اینجا به اهمیت تلقین به خود و گفت‌وگو با خود پس از هر شکست، پی بردیم. حال باید ببینیم، از نظر موفق شو شیوه‌های انجام گفتگوی سازنده با خود برای رسیدن به موفقیت، چیست؟

خود گویی مثبت

1.مانترا و یا وردی برای هر شکست داشته باشید.
بله می‌توانید پس از هر شکست خود، مانترایی داشته باشید. مانترا همان ورد و یا جملات کوتاه تلقینی هستند که ما با تکرار آن‌ها، پیغامی را به ضمیر ناخودآگاه خود ارسال می‌کنیم. مانتراها می‌توانند مثبت یا منفی باشند. یک مانترای تأکیدی مثبت و تکراری می‌تواند راهکاری خوب برای مقابله با خود گویی منفی باشد. شما باید بلافاصله بعد از شکست، شروع به گفتن مانتراهای مثبتی مانند من از اشتباهاتم درس می‌گیرم و یا: من با این شکست تقویت می‌شوم، یا هر مانترای تأکیدی مثبت دیگر که به ذهنتان می‌رسد؛ بنابراین؛ شروع به ارسال این پیغام‌های مثبت به مغز خود کنید تا عادت بد خود گویی ها و مانتراهای منفی از سرتان بیفتد.

2.خود گویی های منفی خود را با صدای بلند برای دوست خود تکرار کنید.
خود گویی های منفی غالباً پر از اظهارات اغراق‌آمیز است، مانند: “من همیشه” یا “من هرگز”. از دوست خود بخواهید تا در این موضوع به شما کمک کند و با صدای بلند، گفت‌وگویی که با خود پس از شکست خوردن داشته‌اید را برای او تکرار کنید. پس‌ازآن، اجازه دهید او آنچه اتفاق افتاده را ارزیابی کند و از شما سؤال‌هایی خنثی بپرسد، مانند: “آیا این رفتار واقعاً درست است؟” و یا: “آیا این رفتار فقط گاهی اوقات درست است؟” و سپس، با این‌گونه سؤالات ادامه دهد: “چه چیزی در مورد این اتفاق، درست نیست؟” در حالت ایده آل، این تمرین به شما کمک می‌کند تا در ذهن خود، “درستی” عادت خود گویی منفی را زیر سؤال ببرید و به مضر بودن این عمل اعتراف کنید. درنهایت، شما باید بتوانید خودتان به‌تنهایی، این سؤال‌ها را پاسخ دهید.

3.بکار بردن قانون “چه کسی؟ چه طور؟ کجا؟ چه موقع؟ و چرا “
اگر خود گویی های منفی‌تان به خاطر مرور ذهنی یک اتفاق بد در مورد خودتان است، سعی کنید با سؤالاتی مثل: “چه کسی؟ چه طور؟ کجا؟ چه موقع و چرا ” یک تصویر واضح از آن اتفاق به دست آورید. تا حد امکان تلاش کنید تا سؤالاتتان کاملاً خنثی و بی‌طرفانه باشد.

4.فعل بکار ببرید نه صفت!
پس‌ از اینکه آن اتفاق را کاملاً ارزیابی کردید، سؤالاتی در مورد آن از خودتان بپرسید؛ مانند:. چه اتفاقی افتاد؟ چه چیزهایی باعث عدم موفقیت من شد؟ و شما قرار است چه‌کاری انجام دهید؟ این سؤال‌ها باعث می‌شود به‌جای اینکه شما مدام حس متهم بودن داشته باشید، اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید.

5.فاجعه و سؤال!
اگر نمی‌توانید از شر این خود گویی ها و صداهای منفی خود خلاص شوید، پس با این سؤال‌ها با آن بجنگید: بدترین چیزی که قرار است اتفاق بیفتد، چیست؟ سپس این سؤال را از خود بپرسید و من پس‌ازآن اتفاق، چه خواهم کرد؟ به‌عنوان‌مثال، در پاسخ به سؤال اول، شما ممکن است بگویید، رئیس من دیگر به من اعتماد نخواهد کرد. سپس، شما در جواب بگویید: من باید عذرخواهی کنم و پس‌ازآن، به‌سختی تلاش می‌کنم تا با کار صادقانه و بی‌نظیر خود، دل رئیس را دوباره به دست آورم. از نظر موفق شو، تمرین‌های مقابله با خود گویی منفی، با تکرار به موفقیت ختم می‌شود. زندگی ما به‌شدت تحت تأثیر حرف‌ها و تلقین‌هایی است که به خودمان می‌گوییم؛ بنابراین؛ پس از هر شکست، با خود گویی مثبت و گفت‌وگوهای خوب و دل‌نشین با خود، به دنبال پاسخ برای حل مسائل و مشکلاتمان باشیم و فراموش نکنیم هر شکست، پلی به‌ سوی موفقیت و پیروزی است.

  انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 34

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

Iran , Tabriz

تمامی حقوق این سایت متعلق به app 8090 می باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما